Saturday, April 30, 2011

~Felling~


Bissmillah..ku dahulukan...urm..mesti kali nie sahabat semua pelik dengan post yang izah post kali nie..post bagi kali nie bukan atas dasar apa-apa just nak kongsi apa yang izah kaji..~ngeh..


Perasaan ingin dicintai dan ingin mencintai adalah satu anugerah yang paling utama dari Allah…kalu tanpa perasaan itu macam nak nk semai mahabbah kepada Ilahi sang Pencipta kita…


"Jangganlah kamu merosakkan Cinta itu, dan jagan Cinta itu merosakkan kamu juga, kerna Cinta itu adalaha suci dan hakiki kerna lahir dari hati yang suci.."(Umar al_khatabb)


Izah pernah bertanya stu soalan pada seorang adik junior izah… “macam mana kita nak tau kita ni da peminat ker tak?(besalah orang yang tak pernah dialami duduk dalam “alam cinta”huhuhuhu)…coz dipikirkan orang yang minat satu sama lain nie..depa luahkan perasaan ker tunjuk respond jerk trus jadik kapel….tersenyum jerk adik junior izh nie…jawapan junior saya.. “k.izah tau x orang yang mengexpresi kan perasaannya dalam ungkapan kata2 ini selalunya hanya atas bayangan hidup atau hanya duduk diadalam fatamorgana yang hanya di buai mimpi…yang akhir nya menerima derita dan sengsara yang mula di kecapinya dengan keindahan yang menipu.”..=)

Teringat aku dalam satu artikel seorang insan ini… hidupnya sering ragui tentang cintanya akan diserahkan kepada siapa selepas Allah, Rasul dan ibubapanya….. persoalan ini sering bermain dildalam fikiran hidupnya… meskipun umur nya baru mencecah bunga yang baru mekar keharumannya… dalam hidupnya belum pernah hati nya terisi dengan mana lelaki yang bukan halal baginya untuk menyetuh hatinya… dalam gurauan senda selalu terlafaz “bilalah ana nk kawin yerk?..atau…terasa nak kawin juga..”.. dalam gurauan sendanya pernah sahabat nya menyatakan.. “aku pelik lah remaja zaman skarang semuanya x berfikiran terbuka..coz semuanya pakat nk kawin awal..meraka  x sedar ker zaman remaja ni  kejap..zaman untuk bebas…”….. kadang-kadang kata-kata  ini membuat nya terkedu…

Tetapi sebenarnya perasaaan yang hadir untuk memikir tentang membina baitul muslim ini adalah salah satu jalan untuk memilihara mahkota, hati dan iman… kerana di usia remaja inilah kehendak syahwat  kepada mencari pasangan hidup adalah satu cabaran yang tertinggi dalam ujian di alam remaja… memikirkan semua ini…teringat salah seorang orang berilmu berkata untuk membina rumah yang kukuh pembinaan nya mesti dari bahan dan tapak perbinaan yang  elok..begitulah untuk membina  baitul muslim ini..tidak mahu lah tapak pembangunan itu bermula dengan dosa dan amarah Allah…

“Sesungguhnya apa yang kamu benci atau tidak kamu sukai itulah yang terbaik bagi kamu, sesungguhnya Allah itu maha mengetahui apa yang terbaik bagi setiap hambanya”……mengingatkan firman Allah itu, di fikiranya bermain seribu satu persoalan antaranya… kerana ramai remaja sekarang menjadikan tukar pasangan ini adalah satu adat penting dalam usia remaja….



~Doa nabi Daud~
Untuk semua ini difikiranya….jika difikirkan panjang banyak lagi urusan usia belum selesai..dalam senarai fikiranya…pertamanya bakti dngan kedua ibu bapa belum pernah terbalas…keduanya,  mampukah bergelar isteri solehah..terlalunya banyak khilaf yang dilakukn, ketiganya.. kesempurnaan dalam mengusai Ilmu memikul sebagai daie’ ini blum cukup sempurna… bagaimanaa nak didik  generasi baru dan membina baitul muslim ini jika diri belum sempurna…  sememang untuk memikir tiga pekara ini amat lah perit sekali.. apa-apa pun yang terbaik serah kan semua nya pada Allah untuk menyusun perjalanan ini. Walhu'lam.

1 comment:

  1. Assalamualaikum...
    Along..
    Mashitah nak kongsi sikit kata-kata nih..

    "Ketahuilah cinta itu laksana pohon dalam hati.Akarnya adalah kepatuhan kepada kekasih yang dicintai.Dahannya adalah mengenali dan memahami perintah Allah.Rantingnya takutkan kemurkaan Allah.Daunnya malu kepada Allah.Buahnya adalah ketaatan.Manakala air dan bajanya adalah sentiasa menyebut nama Allah.."

    itu sahaja...
    keep writting my dear sister...
    uhibbukifillah...
    Little Mashitah...

    ReplyDelete